Erik Kærgaard Kristensen PhD, arkitekt og økonom, Vallensbæk Strand
Bragt som kronik i Jyllands Posten 15.11.2023 - https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE16597269/koerselsafgifter-loeser-ikke-problemet/
Vores største byer har siden midten af 1900-tallet været plaget af dårlig byplanlægning. Byerne fik store, tyndtbefolkede parcelhusforstæder og udstrakte områder med etageboligbebyggelser på bar mark.
Før krigen kunne indbyggerne i København og Aarhus komme rundt i hele byen til fods, på cykel eller med sporvogn. Men med den alt for spredte by blev den kvalitet sat over styr. København fik eksempelvis Fingerplanen, der flyttede boliger fra København til fingrene, men ”glemte” at udflytte arbejdspladser, uddannelser og kulturtilbud.
Det førte til den manglende trafikale sammenhæng og de store bolig-arbejdssted-afstande i de større byer, hvilket ledte til den næste store fejltagelse. Man mente, at man ”løste” den dysfunktionelle bys problem ved at kræve, at lønmodtagerne var tilstrækkeligt mobile, mod at de fik et skattemæssigt kørselsfradrag.
Resultatet blev den eskalerende bilisme, som efterhånden skabte de ustyrlige trafikproblemer med trængsel morgen og aften på indfaldsvejene samt sundhedsfarlig trafikstøj og luftforurening.
Trængslen er nu blevet så påtrængende, at regeringen vil afprøve roadpricing, og flere organisationer bakker desperate op. Men kørselsafgifter påvirker kun symptomet og ikke problemets årsag.
I København bemander københavnerne selv kun halvdelen af de i kommunen beliggende arbejdspladser, den anden halvdel af de ansatte pendler ind langs fingrene og spilder tiden i trafikpropperne. Det samme gælder studerende, fordi kun få uddannelsesinstitutioner blev flyttet ud. Derfor forplanter bilkøerne sig hele vejen ind til byens centrum.
Alle er enige om, at denne ufornuftige mobilitet koster kassen og medfører millioner af spildte timer i køen samt øger klimabelastningen og sundhedsudgifterne på grund af trafikkens skadelige bivirkninger.
Man skal forstå det grundlæggende problem, før man kan løse det.
Det er en gylden regel, som i de senere år oftere og oftere ignoreres helt og aldeles af politikerne og deres hjælpere.
Derfor ser vi stadig flere lovindgreb og adfærdsregulerende skatter og afgifter, der ikke løser det problem, som man foregiver at løse. Resultatet bliver ofte kun øget bureaukrati og meningsløs chikane af borgerne. Det vil efter alt at dømme også gælde den ”løsning”, som regeringen har i tankerne for at fjerne trængslen på indfaldsvejene i de store byer.
I stedet for at forstå problemet og sætte ind over for årsagen til trængslen har regeringen fundet en gammel traver frem fra skuffen med hengemte skatteforslag: roadpricing eller indførelse af kørselsafgift, der betyder, at bilisternes adfærd søges ændret gennem betaling for at køre på vejene – mest på de overbelastede veje i de større byer.
Det skal bemærkes, at roadpricing ikke reducerer kørselsbehovet i sig selv, men forventes at flytte trængslen til andre veje og kvarterer samt til andre trafikformer.
Det konstateres også, at der kun er behov for øgede kørselsafgifter i storbyerne, hvor befolkningen i forvejen har de højeste leveomkostninger, og hvor en sådan chikaneafgift risikerer at gøre mest skade. For det er her, jobskabelsen finder sted.
I de sidste 15 år er 67 pct. af alle nye job skabt i Storkøbenhavn, inklusive Nordsjælland, og tager vi Aarhus og Østjylland med, drejer det sig om 85 pct. af alle nye job ifølge AE’s analyse fra den 19. oktober.
Skal vi kvæle jobskabelsen med flere kontraproduktive afgifter, der indebærer mere bureaukrati, nedsat erhvervsudvikling, øgede leveomkostninger og deraf større lønpres, som nedsætter konkurrenceevnen?
Eller skal vi øge kvaliteten og lette tilværelsen i byerne gennem en ny ”byplanlægning version 2” frisat fra efterkrigstidens problemer, men rettet mod fremtidens samfundsmæssige udfordringer?
Hvis trafikkens klimabelastning skal ned, er det svært at komme udenom at nedtrappe mobilitetsbehovet gennem at skabe bæredygtig sammenhæng mellem bolig, arbejdssted og øvrige byaktiviteter.
Land og by fungerer modsat, for på landet er problemet ikke trængslen, men affolkningen. Tidligere pegede politikerne på flere motorveje som løsningen på de tyndtbefolkede egnes problemer, men hvor det realiseredes, øgede det blot affolkningen, der heller ikke standses ved at gøre det billigere at køre i bil på landet. Og i dag ved vi, at landområderne ikke reddes ved at udflytte arbejdspladser til de små samfund, fordi beboernes kompetencer ikke modsvarer virksomhedernes behov. Det er jo derfor, virksomhederne flytter til de større byer.
Adfærdsregulering ved hjælp af afgifter duer ikke i forhold til komplekse problemer, fordi ”løsningen” typisk ikke sætter ind over for problemets årsag: Kørselsafgifter reducerer i sig selv ikke mobilitetsbehovet, men forsøger at flytte det til andre veje og tidspunkter samt til eksempelvis kollektiv trafik, som tilsvarende har sine egne problemer: alt for høje priser, langsom fremkommelighed, helt utilstrækkelig kapacitet med videre. Kørselsafgifter er kun symptombehandling, men for traditionelt tænkende politikere kan kørselsafgifterne skabe endnu en uudtømmelig kilde til skatteopkrævning.
Roadpricing har for mange negative sider, kræver betragtelige investeringer, og omkostningerne ved at implementere og administrere systemet er store. De hårdtprøvede lønmodtagere i storbyen samt serviceerhverv, der er afhængige af en varevogn, har ikke brug for chikane og at få øget det i forvejen høje omkostningsniveau. Kørselsafgifter reducerer ikke klimabelastningen og vender altid den tunge ende nedad. For lavindkomstgrupper bliver de en barriere for at besøge byens afgiftsbelagte centrum.
Endelig indebærer systemerne konstant overvågning af bilisterne, hvilket i sig selv burde afholde politikerne fra at indføre systemet.
Den effektive løsning på trængslen går helt enkelt ud på at genoprette byens balance gennem at relokalisere uddannelsesinstitutioner, kulturtilbud og arbejdspladser, i forhold til hvor borgerne bor – over en årrække. På den måde kan myndighederne, lønmodtagerne og virksomhederne slå flere fluer med et smæk.
Hvor roadpricing kun er smertestillende og ikke fjerner sygdommen, griber relokaliseringen ind over for problemets årsag. Hvor kørselsafgifter bare flytter rundt på trafikken – og trængslen dukke op nye steder – vil en reduktion af trafikbehovet gennem relokalisering også nedsætte klimabelastningen og dermed medvirke til den grønne omstilling.
Men er det ikke dyrt og krævende at relokalisere byfunktioner fra centrum til omegnen? Hvis det planlægges over en årrække, vil det faktisk være mindre omfattende end roadpricing. De fleste statsinstitutioner og virksomheder laver faktisk konstant om på deres organisation og flytter dele af den til en helt ny adresse. At flytte til omegnen vil typisk betyde både billigere husleje og en lavere varmeregning i en nyere bygning.
Medarbejderne slipper for spildtiden i pendlingskøen, bliver mere produktive og kan eksempelvis eliminere behovet for, at familien har to biler.
Relokaliseringen af de forskellige trafikskabende aktiviteter er også medicinen, som vil gøre det muligt for flere at gå eller cykle til de forskellige aktiviteter, fordi afstandene reduceres. Det betyder, at lønmodtagerne får mindre behov for kørselsfradrag, hvilket giver staten øgede skatteindtægter.
Endelig vil byens borgere blive udsat for mindre luftforurening og trafikstøj, hvilket vil medføre færre sygedage og faldende sundhedsudgifter. Den samfundsøkonomiske forrentning vil være høj, simpelthen fordi denne naturlige genopretning reducerer trafikbehovet.