VallensbækListen

Den kommunale udligningsordning

Vi har et begrænset kommunalt selvstyre, hvor kommunerne er statens forvaltere af de lovbestemte velfærdsordninger. Samtidigt er kommunerne rammen omkring det begrænsede, lokale demokrati. Men udligningen gør de konservatives sparepolitik forældet, og derfor passer Vallensbæk ikke ind i den kommunale udligning.

Udligning er nødvendig
En af de vigtige velfærdsordninger for kommunens økonomi er den såkaldte kommunale udligning. Den er lavet for at udjævne de økonomiske, sociale og geografiske uligheder, der findes selv i et lille land som Danmark.

En kommune, hvor borgerne alle har en høj indkomst, kan uden udligning nøjes med en meget lille kommunal skatteprocent for at opretholde et gennemsnitligt niveau med hensyn til den kommunale kerneservice i daginstitutioner, skoler og ældrepleje med videre.
Omvendt skal en kommune med mange lavindkomst-familier og mange uden for arbejdsmarkedet fastsætte en meget høj skatteprocent for at levere gennemsnitlig service.

Udligningsordningen går derfor ud på at omfordele penge fra de velstående kommuner til de mindre velstående, således den kommunale service bliver nogenlunde ens i hele landet.
Det gøres ved hjælp af mange parametre i et sindrigt reguleringssystem, der betyder, at kommuner med overgennemsnitlige indtægtsforhold og mindre udgiftsbehov afleverer penge til fattigere kommuner - med staten som mellemled gennem udligningen.
Systemet er ikke perfekt, og passer bedre til nogle kommuner end andre. For små kommuner som Vallensbæk er det derfor vigtigt, at kommunen tilpasser sig systemet

Udligningen er ikke perfekt
Værst fungerer udligningen i kommuner, som dels har en befolknings- og boligsammensætning, der er atypisk i forhold til modellens reguleringsnormer, dels har et alt for lavtserviceniveau.

Sådan en kommune er Vallensbæk, der har en højere skatteprocent end nabokommunerne, men som alligevel har et meget lavere serviceniveau på alle områder, fordi kommunalbestyrelsens flertal ikke har evnet at udbygge kommunen og at spille med i udligningsspillet.



  • Det betyder, at en borger med beskeden indkomst i Vallensbæk, eksempelvis en almindelig lønmodtager eller pensionist, oplever både at betale en højere skat og at få en dårligere service end medborgeren i nabokommunen

Det er gået meget tilbage for Vallensbæk
Vallensbæk havde det 10. højeste beskatningsgrundlag i 2007 (178.981 kr.) blandt hovedstadsområdets 34 kommuner. Vallensbæk lå i den øverste tredjedel og over gennemsnittet på 167.547 kr.

  • Siden 2007 er det gået kraftigt tilbage for Vallensbæk, der i 2020 kun er nr. 21 med 208.677 kr. Vallensbæk ligger i dag i den fattigste tredjedel og meget under gennemsnittet for hovedstadsområdet på 227.601 kr.

  • Beskatningsgrundlaget er ganske enkelt kun steget halvt så meget i Vallensbæk siden finanskrisen, som det gennemsnitlige beskatningsgrundlag i de 34 hovedstadskommuner, hvor beskatningsgrundlaget fra 2007 til 2020 er steget med 36 %, mens det i Vallensbæk kun er steget med 17 %.



Beskatningsgrundlaget pr. indbygger er et tal for, hvad alle indbyggere (børn og voksne) i gennemsnit tjener før skat. Hertil lægges indtægten fra ejendomsskat. Som det ses, er beskatningsgrundlaget i Vallensbæk ikke steget væsentligt siden 2009.

Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/indland/provinsen-faar-flere-milliarderfra-hovedstaden-alligevel-er-de-utilfredse

  • Vallensbæk har i årtier skubbet problemerne over til nabokommunerne og tæret på deres service.

  • Vallensbæks uhensigtsmæssige sparepolitik er blevet alt for ufordelagtig for borgerne.

  • Og det bliver kun værre fremover, såfremt den konservative politik fortsætter.

  • Derfor har vi brug for forandring i Vallensbæk!

Udligningen gør den konservative sparepolitik uspiselig.

Borgerne skal både betale højere skat og nøjes med dårligere kerneservice

Det er uhensigtsmæssigt, at ’den konservative opskrift’ er baseret på, at kommunen ’kan sparesig ud af alle problemer’. I et samfund uden social og kommunal udligning ville Vallensbæks spareiver måske give mening. Men vi har ikke et sådant samfund uden udligning og må tilpasse os. Det er gået meget tilbage i Vallensbæk, som ikke længere er blandt de velstående kommuner – og de konservatives ukloge sparepolitik gør kommunen til taber i udligningsspillet.

I dag medfører Vallensbæks sparepolitik, at kommunen skyder sig selv i foden. Vallensbæk bliver paradoksalt nok økonomisk taber, netop på grund af spareiveren, der resulterer i, at Vallensbæks kerneservice til ældre, daginstitutioner og skoler halter bagefter i forhold til nabokommunernes. Det ville i stedet være sund fornuft at basere ’opskriften’ på at indkalkulerer alle de forskellige reguleringsordninger, som SD og V har gennemført de sidste årtier med henblik på at overføre penge til deres bagland

I 2021 får Den kommunale udligningsaftale af 5. maj 2020 som konsekvens, at Vallensbæk modtager 13.048 kr. pr. indb.
  • I 2021 er det kun Gentofte, Rudersdal, Hørsholm, Lyngby Tårbæk, Allerød, Frederiksberg og Dragør, der betaler til andre kommuner
kommune, 2021
Modtager
Betaler
+/- ift 2020
Vallensbæk
13.048
+1.137
Ishøj 42.768 +5.303
Brøndby 38.714 +4.293
Albertslund 36.939 +6.328
Glostrup 19.068 +4.279
Hvidovre 22.341 +3.611
Rødovre 25.331 +2.954
Høje Tåstrup 27.228 +5.015
Gentofte - 30.262 -296
Rudersdal - 21.936 -3.108

Forligsparterne aftalte også, at ”Dragør og Vallensbæk bør løses fra kravet om, at de skal indgå i forpligtende kommunalt samarbejde. Regeringen vil derfor hurtigst muligt undersøge, hvilke konkrete opgaver, hvor det er fagligt forsvarligt at fjerne kravene om forpligtende samarbejde. På den baggrund vil regeringen drøfte med partierne og søge tilslutning hos de øvrige partier bag aftalen om den kommunale inddeling til at realisere det ønske og fremsætte forslag til de relevante lovændringer i efteråret 2020”.

  • Vi må vente og se, hvad det konkret betyder…

Vallensbæks høje indvandrerandel resulterer ikke i et øget udligningsbeløb, for udlændingeudligningen er nu blevet halveret fra ca. 5 mia. til 2,6 mia. kroner, og hovedstadsudligningen er afskaffet.

Vallensbæks sparepolitik har hidtil resulteret i de absolut laveste serviceudgifter pr. indbygger på Vestegnen


Det kommer også til udtryk på ældreområdet…

Det gælder også folkeskolen

Med sparepolitikken demonstrerer Vallensbæk, at kommunen ikke forstår ’udligningsspillet’.

  • Udligningen kan ikke bruges som undskyldning for det lave serviceniveau i Vallensbæk