Problemerne i den gældende planproces forværres yderligere af, at det ikke er muligt at klage over en plans hensigtsmæssighed til en højere administrativ myndighed - efter at en plan er endeligt vedtaget i kommunalbestyrelsen.
Klagenævnene må kun behandle juridiske forhold omkring planvedtagelsen.
Og hvad værre er – der er ingen overordnet koordinering af kommunernes planer. Det er navnlig et problem i hovedstadsområdet, hvor kommunerne er arealmæssigt små, men befolkningsmæssigt store og gensidigt er afhængige af hinanden.
Som det er i dag, inddrages borgerne først, når
Indtil lokalplan 102’s højhusbyggeri langs Køge Bugt motorvejen blev ophævet, var det uset at binde an med at klage over en lokalplan til Planklagenævnet. Ingen havde haft succes med at gå op mod de konservative, som havde haft frie tøjler i et halvt århundrede. De konservative var vant til at gøre, som det passede dem.
Eksempelvis var det praksis i forhold til enhver lokalplan, at kommunen ikke lavede en miljøvurdering. De konservative og den svage opposition mente, at lokalplanerne ikke påvirkede det omgivende miljø, og det var irrelevant at spilde tid og penge på en miljøvurdering. Som regel blev begrundelsen herfor end ikke offentliggjort, hvilket loven faktisk krævede. Men sådan noget ’pjat’ brugte man ikke i Vallensbæk!
Betingelserne for at skabe inkluderende borgerinddragelse er: